אסטרטגיות יישום בינה מלאכותית – מטלות ללומדים

להלן רעיונות לאסטרטגיות יישום שונות:

אסטרטגיית יישום 1. NotebookLM Podcast
פרטים-משימה• לומדים מקבלים מאמר מדעי
• הם משתמשים ב-NotebookLM כדי "לראיין" את המקור ולדמות תפקידים שונים (למשל, ספקן, קובע מדיניות, מומחה בתעשייה, הדיוט)
• לומדים יכולים לשאול שאלות מאתגרות כדי לחשוף מגבלות או נקודות תורפה במאמר, ולדון בפתרון או הצעה למחקר המשך כדי לטפל בבעיות אלו
• לומדים מגישים הקלטה (או ההקלטות) של הפודקאסט המייצג נקודות מבט שונות
• הגשה סופית: אודיו + הערה רפלקטיבית על הנלמד מכל אחת מנקודות המבט
שימוש במקרה (הקשר)קורסים מבוססי ספרות, סמינרי מחקר STEM
כליNotebooklm
פיתוח יכולותקידום הבנה עמוקה יותר, שטף דיגיטלי ומעורבות עם בינה מלאכותית אתית. פיתוח אוריינות ורבלית, קריאה ביקורתית וחשיבה טרנס-דיסציפלינרית
אסטרטגיית יישום 2. חשיבה תכנונית עם צוות בינה מלאכותית וירטואלי
פרטים-משימה• לומדים מגדירים אתגר (למשל, "עיצוב מחדש של מעבדות כימיה", עיצוב מחדש של מוצר, בניין...)
• יצירת צוות של יועצי AI : יועץ טכנולוגי, יועץ פדגוגי, יועץ אתיקה: יצירה באמצעות הנחיות מפורטות
• בסיוע AI הצוות מפתח יחד הצעה, אב טיפוס וניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים)
• פלט סופי: הצגה ורפלקציה על האופן בו AI תמך בכל שלב
שימוש במקרה (הקשר)אדריכלות, STEM
כליGenAI (ChatGPT/Gemini) + Miro/FigJam/Mural
פיתוח יכולותחשיבה מערכתית, הנדסת הנחיות/ prompt, שיתוף פעולה בצוות, חשיבה בינתחומית
דוגמא אמיתיתhttps://doi.org/10.1002/cae.22817
אסטרטגיית יישום 3. בניית סקירת ספרות הפוכה
פרטים - משימה• חלוקת 5–6 מאמרי מחקר ללומדים
• הלומדים מתבקשים להשתמש ב-NotebookLM במטרה:
o לזהות אשכולות נושאים
o לזהות פערים
o להציע שאלת מחקר אפשרית
• פלט סופי: דף אחד הממפה את התחום המתבסס על תובנה של AI
• הלומדים מתבקשים להשתמש ב-ResearchRabbit וליצור מפת קישור למאמרים ולהציג את התפתחות התחום
שימוש במקרה (הקשר)כל קורס מבוסס מחקר.
כליNotebookLM, Elicit, Scispace, ReasearchRabbit
פיתוח יכולותסקירת הספרות עוברת מ"סיכום" ל״הבהרה/ הבנה״
אסטרטגיית יישום 4. תכנון מחדש של מודל בינה מלאכותית במאמרים מדעיים
פרטים - משימהלומדים מקבלים מאמר מדעי ומתבקשים לבחור ייצוג אחד או שניים (למשל, סכימת תגובה, מסלול מטבולי או דיאגרמת מעגל) או ניסוי מדעי או שיטה
המשימה שלהם היא להשתמש בכלי AI כדי:
• לעצב מחדש את הייצוג (או הניסוי או השיטה) עבור קהל אחר (למשל, תלמידי תיכון או קובעי המדיניות)
• על הלומדים להצדיק את בחירות העיצוב וכיצד AI עזר לשפר את הבהירות או לקדם תקשורת
• הגשת הייצוג החדש + רציונל קצר
שימוש במקרה (הקשר)STEM
כליכלי GenAI
פיתוח יכולותמקדם תקשורת מדעית, אוריינות חזותית וכישורי עיצוב בשיתוף בינה מלאכותית
אסטרטגיית יישום 5. חקירת נתונים - חקירת אנומליות בסיוע בינה מלאכותית
פרטים - משימה• הלומדים מקבלים מערך נתונים בו 1-2 חריגות נסתרות, חוסר עקביות או מגמות בלתי מוסברות
הלומדים מתבקשים:
• להשתמש בכלי AI כדי לנתח וליצור וויזואליזציה של הנתונים
• ניסוח השערות לאנומליה תוך שיתוף פעולה
• הגשת "דוח בלשי" המתאר את התהליך, הממצאים וכיצד AI עזר או עיכב את ההנמקה
שימוש במקרה (הקשר)מדעי נתונים
כליכל כלי GenAI עם תוסף CSV או ChatGPT Advanced Data Analysis
פיתוח יכולותמשלב למידה מבוססת חקירה, מעורבות נתונים אמיתיים, הסטודנטים לומדים כיצד להעריך באופן ביקורתי תובנות הנתמכות בבינה מלאכותית
אסטרטגיית יישום 6. AI כמחבר משותף של ניירות עמדה
פרטים - משימהעל הלומדים מוטלת המשימה לכתוב נייר עמדה על נושא עדכני שנוי במחלוקת או על מאמר מדעי עדכני
הם נדרשים:
• לומדים מתבקשים להזין 2-3 מקורות ראשיים ל-AI (או לסכם את המקורות בכלי)
• על הלומדים לבקש מה-AI לנסח טיעונים ראשוניים בעד ונגד
• הלומדים מציגים שאלות לשתי הגישות, בעד ונגד, כדי להמשיך ולפתח את הטיעונים של כל צד
• על הלומדים לפתח טיעון אחרון משלהם, ולשפוט בעניין על סמך הוויכוח בין שתי הגישות שהוצגו ע״י הבינה המלאכותית
הגשה:
• נייר עמדה סופי
• קטעים מפורשים המציגים מה מתבסס על תובנות הבינה המלאכותית לעומת מה מתבסס על חשיבת הלומד
• רפלקציה על האופן בו ה-AI העביר או הבהיר את עמדתו
שימוש במקרה (הקשר)כל הקשר
כליNotebookLM
פיתוח יכולותמלמד חשיבה ביקורתית, הערכת טיעונים, רפלקציה אתית, בינה מלאכותית יוצרת שקופה