כלים להערכה של למידה רציפה במהלך הסמסטר כחלופה לבוחן אמצע

שני יתרונות משמעותיים לבחן אמצע המסורתי:

  1. בחן אמצע מאפשר לבחון ולהעריך את ההתמודדות העצמאית של הסטודנטים עם בעיות הנלמדות בקורס, תוך בקרה מירבית על חומר העזר בו הם משתמשים, באינטראקציה שלהם עם סטודנטים אחרים, ומניעת עזרה מגורמים חיצוניים.
  2. הבחן מתבסס על פרקטיקה וניסיון עבר לגבי נושאי לימוד שהוא מכסה ומיומנויות שסטודנטים מצופים לרכוש בשלב זה של הקורס. לעיתים בחן האמצע הוא הזדמנות ראשונה לסטודנטים להתמודד באופן עצמאי עם שאלת מבחן מלאה שעשויה להיות מקיפה ורחבה ביחס לתרגיל כתה או תרגיל בית.

יחד עם זאת, בחן האמצע הוא לא הכלי היחיד שמעודד למידה רציפה, מאפשר להעריך את הידע והיכולות של הסטודנטים, ונותן לסטודנטים משוב על מצב הלמידה שלהם. אנו מציעים סל כלים והמלצות שיהוו חלופה לבחן אמצע סטנדרטי, אשר יבוטל בסמסטר הנוכחי (מסיבות בטחוניות). הכלים המוצעים יספקו לסגל ההוראה ולסטודנטים משוב משמעותי על הלמידה ויהוו בסיס לרכיב בציון שיועד במקור לבחן האמצע. ניתן לבחור מתוך סל הכלים את אלו המתאימים לקורס שלכם במינון שתבחרו. בהמשך, אנו מתייחסים לאתגר ולקושי להבטיח עבודה עצמאית של הסטודנטים ומציעים כלים לחיזוק ההתמודדות העצמאית.

שימו לב: חשוב שהכלים החלופיים לא יצרו עומס נוסף על הסטודנטים וצוות ההוראה בקורס, מעבר לזמן והמשאבים שהיו נדרשים להכנה ועריכת בחן אמצע סטנדרטי. מומלץ לתאם בין הקורסים בתוכניות הלימודים הפקולטיות את תזמון משימות ההערכה, כך שלא ייווצר עומס שעלול להשפיע על למידה רציפה בקורסים אחרים.

כלים להערכת למידה רציפה במהלך הסמסטר

  1. שימוש בבחן האמצע כמבחן בית. כלי זה אפקטיבי עבור קורסים בהם בחן האמצע מהווה אמד טוב לבדיקת תוצאות הלמידה המצופות מהסטודנטים. הבחן ייתן משוב עצמי לסטודנטים ויכין אותם לקראת מה שמצופה מהם במבחן הסופי. במקביל, תוצאות הבחן ייתנו לצוות הקורס משוב על מצב הלמידה בקרב הסטודנטים ועל נקודות אשר יתכן ודורשות חיזוק נוסף.
  2. עבודת בית חלופית במקום הבחן. בחלק מהקורסים, בחן האמצע לא בודק בצורה מיטבית את יכולות הסטודנטים בהתאם לתוצאות הלמידה הרצויות. לבחן יש אמנם יתרון של שליטה על תנאי הבחינה ובקרה על התמודדות עצמאית, אך מאחר ובסמסטר הנוכחי לא ניתן לערוך בחן אמצע, זאת הזדמנות לחקור שיטות הערכה חלופיות המבוססות על עבודת בית.
  3. פיצול בחן האמצע למספר משימות הערכה לאורך הסמסטר ניתן לשלב בגיליונות תרגילי הבית ובמשימות כתה בהרצאות ובתרגולים שאלת מבחן במקום לערוך את בחן האמצע. היתרון הוא בפיזור העומס לאורך הסמסטר.
  4. שילוב משימות הערכה בתרגול או הרצאה למרות האתגר שמציב קיצור הסמסטר ל 12 שבועות ניתן לשקול שילוב בתרגולים או בהרצאות משימות למידה פעילות עליהן יקבלו הסטודנטים משוב וציון שיהווה חלק מהערכה המעצבת הרציפה של הלמידה לאורך הסמסטר. ניתן לשלב כדוגמא שאלת מבחן אותה יפתרו הסטודנטים כיחידים או בקבוצות ויגישו לבדיקה. ניתן לנסחכללים לעבודה על המשימה ולפקח על מסגרת הזמן, חומר העזר בו משתמשים הסטודנטים והאינטראקציה בינם לבין עצמם ולמנוע עזרה של גורמים חיצוניים.

כלים לקידום והערכה של ההתמודדות העצמאית של הסטודנטים

יש רמות שונות של התמודדות עצמאית עם משימה (בחן או עבודה). תנאי ההבחנות של בחן האמצע המסורתי מזמנים התמודדות עצמאית באופן המלא ביותר. יחד עם זאת, יש כלים נוספים אשר מקדמים עבודת סטודנטים עצמאית, על אף שאינם יוצרים תנאים סטריליים כפי שקיימים במבחן פורמלי עם השגחה.

  1. הגנה בעל-פה להוכחת העצמאות בעבודה על בחן/עבודה. במקרים רבים, ניתן לזהות חריגה של סטודנטים מהדרישות לעבודה עצמאית באמצעות שאלה אחת או שתיים פשוטות יחסית. אלו שאלות שמי שעשה את העבודה/בחן באופן עצמאי צפוי לענות עליהן בקלות יחסית ותוך זמן קצר (דקות בודדות) ואילו מי "שהעתיק" צפוי לא לדעת לענות עליהן. במקרים כאלו, בחן-משלים בעל-פה לאחר הגשת בחן או עבודה עשויים לקדם באופן משמעותי את העבודה העצמאית. תוצאות הבחן המשלים בעל-פה יכולות לקבל רכיב בציון או לשמש כתנאי בינארי (עבר/לא-עבר) לשקלול הציון של העבודה או בחן-הבית בחישוב הציון הסופי. יש בטכניון ניסיון בהפעלה של הכלי הזה וניתן להתייעץ עם צוות המרכז לקידום הלמידה וההוראה לגבי תכנון וביצוע של הערכה בעל-פה והפנייה להתייעצות עם מרצים שישמחו לחלוק מניסיונם. המלצות נוספות להערכה בעל פה ראו בקישור.
  2. בחן קצר במודל כפעילות משלימה לעבודה/ בחן בית בחן קצר במודל הכולל שאלות הבנה המבוססות על העבודה/ בחן יהוו אינדיקציה שסטודנט אכן פתר עצמאית והבין מה עשה. ניתן לתזמן את בחן המודל סמוך למועד הגשת העבודה/ בחן בית ולכלול שאלות שנבדקות באופן אוטומטי. זה יתן משוב מהיר לצוות ההוראה על מצב הלמידה של הסטודנטים ויאפשר לתכנן באופן מושכל את המשך ההוראה בקורס. למידע נוסף על משימות הערכה במודל ראו בקישור.
  3. הגדרת משקל המשימה בציון הסופי של הקורס. מומלץ לתת למשימות למידה הניתנות במהלך/אמצע הסמסטר משקל בציון הסופי של הקורס כדי לעודד את הסטודנטים לעשות אותן ובכך לקדם למידה רציפה. יחד עם זאת, ככל שהמשקל של משימה מתוך הציון הסופי גבוה יותר כך גדל הפיתוי של הסטודנטים להיעזר באמצעים שהם לא אמורים להיעזר בהם. גורמים נוספים לאותו פיתוי הם הקושי של ביצוע המשימה, הזמן שהיא דורשת, והחשש של הסטודנטים שלא יצליחו לבצעה באופן עצמאי. תכנון מושכל של משימת הלמידה תוך התייחסות לגורמים אלו יקדם את ההתמודדות של הסטודנטים עם המשימות באופן עצמאי.
  4. חתימה על הצהרת עבודה עצמאית. נוסח ההצהרה מבהיר לסטודנטים כיצד ובאיזה תנאים מצופה שהם יעשו את העבודה בבית. גם אם אין באפשרותנו לאכוף תנאים אלו, עצם החתימה על ההצהרה גורמת לרוב הסטודנטים לעמוד בה במידה רבה. להלן דוגמא לנוסח של הצהרה כזו:
    "הדוח/פרויקט המוגש בזאת הוא פרי של עבודה וחשיבה עצמאית שביצענו יחד עם חברי הקבוצה בלבד. אנו מצהירים ש- (סמנו במקום המתאים ומלאו הסבר במידת הצורך):

    • לא נעזרנו בייעוץ/שיחה עם חברי קבוצות אחרות או עם סטודנטים שלקחו את הקורס בעבר. לא נעזרנו בדוח/פרויקט שנכתב בסמסטרים קודמים (רפרנס). לא נעזרנו בכלי המבוסס על אינטיליגנציה מלאכותית כגון Chat GPT.
    • נעזרנו באחד או יותר מהאמצעים שהוזכרו למעלה באופן הבא (אנא פרטו):"
  5. מתן משוב על תהליך עבודה ולא על התוצאה הסופית. למשל סטודנטים יכולים לפתור גיליון תרגילים או מבחן בית ובלתי נמנע שייעזרו ברפרנס, עמיתים או גורם חיצוני. המשוב יינתן על רפלקציה עצמית שם יתבקשו להסביר ולנמק את אופן הפתרון ושיקולים מדעיים/ הנדסיים/ מתמטיים בבסיס הבעיה. לרפלקציה כזו תפקיד משמעותי בקידום הלמידה. ניתן לשלב רפלקציה עצמית עם הגנה בעל-פה.
  6. משוב על מרכיב מקורי ויצירתי שהסטודנטים יוצרים. למשל סעיף נוסף מקורי לבעיה נתונה, כתיבת קטע קוד המממש תנאי נוסף בבעיה תכנותית, ייצוג בעיה נתונה בדרך שונה למשל ייצוג בעיה מתמטית באופן גרפי. בציון מומלץ לתת דגש על המרכיב היצירתי ועל מקוריות.
  7. שילוב שאלות ממשימות הערכה במבחן הפורמלי. שילוב שאלות שהסטודנטים פתרו במהלך הסמסטר במבחן המסכם יתמרצו סטודנטים לפתור במהלך הסמסטר באופן עצמאי וישקפו הבנה.