המלצות לניהול שיעור סינכרוני מיטבי בזום

המדריך הבא מספק כלים פשוטים ומהירים כדי להפוך את שיעורי הזום למוצלחים ואפקטיביים.

<br />
<b>Warning</b>:  Undefined variable $section1_title in <b>/home/promoteach/public_html/wp-content/themes/promotech/parts/sections/content-section.php</b> on line <b>19</b><br />

יום לפני השיעור

  • שיתוף חומרים מראש – שלחו לסטודנטים את חומרי הלמידה לפני המפגש (מצגות, דפי תרגילים, מאמרים או קישורים), את מבנה השיעור הצפוי, הנחיות מיוחדות לגבי השתתפות בשיעור (לדוגמא פתיחת מצלמות בעת דיון או שאלת שאלות).
  • שליחת טיזר לקראת השיעור – כדי לעורר עניין בקרב הסטודנטים ולהכין אותם ללמידה, ניתן לשלוח סרטון קצר ורלבנטי לנושא, תזכורת לקיום השיעור יחד עם שאלה קונספטואלית, סקר קצר לבדיקת הנחות או ידע מוקדם על תוכן השיעור.
  • הכינו עזרים – מצגת פשוטה, נקייה, ברורה וויזואלית או תחליף ללוח כגון טבלט/ לוח גרפי. *לצורך שילוב תמונות במצגת מומלץ להשתמש במאגר חינמי כגון freepik (זכרו לתת קרדיט כמפורט באתר). ניתן גם ליצור תמונות בעזרת כלי AI כגון Gemini, ChatGPT ועוד.

רגע לפני השיעור

  • דאגו לסביבה שקטה ומוארת – הקפידו על תאורה טבעית או מלאכותית מקדימה (המנעו מתאורה אחורית, שתהפוך אתכם לצללית), וחלל נקי מהסחות דעת ורעשים עד כמה שניתן.
  • דאגו לגיבוי במקרה של תקלה טכנית – הכינו תוכנית חלופית למקרה של תקלות טכניות או מצב חירום מתמשך (למשל, חומרים כתובים שניתן לשלוח במייל, או הקלטה מראש של חלקים מהשיעור).
  • התחברות מוקדמת – כנסו לפגישה 10–15 דקות לפני הזמן כדי להיערך, לבדוק שהכל תקין מבחינה טכנית ולקבל את הסטודנטים בנחת.

מהלך השיעור

  • פתחו בנימה אישית ואנושית – שתפו בקצרה מה עובר עליכם, שאלו לשלומם, הציעו אוזן קשבת וצרו אווירה נעימה ובטוחה.
  • הגדירו מראש כללי התנהלות בשיעור – הסבירו מה צפוי מבחינת מצלמות, מיקרופונים, השתתפות בצ'אט או בסקר וציינו אם השיעור מוקלט. אם מצלמות פתוחות חשובות לכם, ציינו זאת והסבירו את החשיבות.
  • פנו לסטודנטים בשמם – בתחילת השיעור בקשו מהסטודנטים לשנות את שמם בתצוגת זום (ולא להישאר כ-iPhone 36). פנו אליהם בשמותיהם.
  • השתמשו בשני מסכים (במידת האפשר) – זה יאפשר לכם לנהל את הכיתה ביעילות ולשפר משמעותית את חווית ההוראה שלכם בזום. על מסך אחד הציגו את המצגת שלכם, ובמסך השני תוכלו לראות את פני הסטודנטים, את הצ'אט ואת חלון המשתתפים.
  • הוסיפו עצירות מתודיות – שברו את רצף השיעור כל 15 – 20 דקות לצורך סיכום ביניים, שאילת שאלה, בדיקת הבנה, הצגת סרטון קצר, הפסקה יזומה. טווח הקשב מתקצר מאוד בהוראה מרחוק ובייחוד בעתות חירום וקשה לעקוב לאורך זמן אחר הרצאה ארוכה.
  • עודדו מעורבות סטודנטים – השתמשו בכלים השונים של זום – צ'אט, סקר, אנוטציות או לוח לבן ועוד כדי לשאול שאלות, לבחון הבנה, להפעיל חשיבה ביקורתית ולאפשר דיון. אם אתם מתבלטים כיצד להשתמש בכלים הללו – מוזמנים לפנות אלינו.
  • הוסיפו לשיעורים למידה קצרה בקבוצות – מומלץ להקצות בכל שיעור 10 – 15 דקות של למידה פעילה בקבוצות או בזוגות לפי גודל הכיתה שישמשו לדיון, פתרון תרגילים או בעיות, ושיתוף תובנות. ניתן לחלק לחדרים breakout rooms בזום.
  • סכמו את השיעור – ערכו סיכום קצר בנקודות, השאירו כמה דקות לשאלות בצ'אט או בע"פ. במידה ואין שאלות תוכלו לפנות לסטודנטים ולבקש מהם לסכם בקצרה את השיעור ולשתף בנושאים שנותרו לא ברורים.

אחרי השיעור

  • שתפו את ההקלטה וחומרים נוספים – שתפו את הקישור להקלטה/ קובץ עליו כתבתם מהטבלט או מהלוח הגרפי/ קישורים וכו׳.
  • שלחו סיכום קצר של השיעור – במידת האפשר, מיד בתום השיעור, הקליטו או כתבו סיכום קצר עם דגשים חשובים מתוך השיעור ושלחו אותו לסטודנטים.
  • בקשו משוב מהסטודנטים על השיעור – בקשו מהסטודנטים לשתף מה עזר להם להבין את החומר ומה פחות. המשוב יסייע בו זמנית לשיפור ההוראה שלכם ולקידום הלמידה שלהם.