שימוש מושכל בבינה מלאכותית בהוראה

הבינה המלאכותית מציעה אפשרויות רבות לשיפור, להרחבה ולהעמקה של ההוראה והלמידה. עם זאת, כדי להפיק ממנה ערך אמיתי – חשוב להשתמש בה באופן מושכל, ביקורתי ומבוסס מטרה. שימוש יעיל בכלי AI כמו ChatGPT מבוסס על שלושה שלבים עיקריים:

1. כתיבת Prompt איכותי – ההנחיה היא המפתח
השיח עם מערכות בינה מלאכותית מתחיל ב-Prompt  – כלומר, האופן בו מנסחים את הבקשה או השאלה. ניסוח מדויק, ברור וממוקד יניב תוצאות איכותיות יותר.

  • הקשר רלוונטי: מטרה, קהל יעד, רמת ידע.
  • ניסוח הבקשה באופן ספציפי (לדוגמה: "כתוב תקציר מאמר אקדמי לקהל שאינו מומחה").
  • ניתן להוסיף הגבלות: אורך, סגנון, מבנה, או דוגמאות.

דוגמה: כתוב הסבר קצר על עקרונות הדמוקרטיה לתלמידי שנה א', תוך שימוש בדוגמאות עכשוויות."

2. בקרה ורפלקציה – לא כל מה שה – AI אומר, נכון
לאחר קבלת התשובה, חשוב לעצור ולשאול: האם המידע מדויק? לבדוק עובדות, מקורות, ולהצליב עם ידע קודם, לנסות לזהות הטיות או ניסוחים בעייתיים.
האם מתאים להקשר? למשל, האם רמת הקושי מתאימה לקורס? האם התשובה מעודדת חשיבה ביקורתית?
זהו שלב חיוני להפעלת חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית, הן של המרצה והן של הסטודנט, כאשר נעזרים ב – AI  כחלק מהלמידה.

3. ניסוח מחדש והטמעה בהוראה
התשובה שנוצרה באמצעות AI היא טיוטה ראשונית –  שיש להתאים, לערוך ולשלב בתוך ההקשר הרחב בהוראה. הפיכת תשובה למטלה לימודית למשל: "האם אתם מסכימים עם ההסבר שקיבלנו מה… "? ניתן להשתמש בתוצרי AI כבסיס לדיון, השוואה או ביקורת.
באופן זה, הבינה המלאכותית הופכת שותפה בתהליך ההוראה, אך לא מחליפה את שיקול הדעת, היצירתיות והאחריות הפדגוגית של המרצה.

תרגול בקרה על פלט של בינה מלאכותית
ניתן להציג בכיתה תהליך בקרה לדוגמה, על פלט של בינה מלאכותית. הבקרה מאפשרת לסטודנטים לראות בעצמם מה בינה מלאכותית יכולה לעשות ומה לא, ולפתח מיומנויות מטא-קוגניטיביות כדי להעריך באופן ביקורתי תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית. הסטודנטים מזהים הטיות וחוסר עקביות בפלט שנוצר על ידי בינה מלאכותית ומבצעים בקרה על האיכות, האמינות והרלוונטיות שלו.

לסיכום
שימוש מושכל בבינה מלאכותית מבוסס על שליטה בתהליך,  ניסוח נכון, חשיבה ביקורתית, התאמה פדגוגית.
ככל שמטיבים להשתמש בכלים אלו בתבונה, ניתן להעצים את הלמידה, להעמיק את ההוראה, ולפתח בקרב הלומדים יכולות של שיקול דעת, אחריות וחדשנות.