לבינה המלאכותית יכולות מגוונות המקדמות את הלמידה ואת המחקר: סיכום מיזוג ועריכת טקסטים, ניתוח נתונים, הצגת גרפים, איתור מידע, פתרון בעיות וכתיבת קוד ועוד. לצד הזדמנויות אלו, השימוש בבינה מלאכותית באקדמיה מלווה באתגרים רבים. להלן נקודות למחשבה הנוגעות למדיניות השימוש ב – AI.
יושרה אקדמית – האקדמיה מחויבת לערכי היסוד של יוּשרה והוגנות. שימוש בתוצרי בינה מלאכותית צריך להתבצע עם ציון המקורות:
- יש לציין באילו כלי בינה מלאכותית משתמשים ולפרט את ההנחיות (prompts) שמזינים.
- יש להקפיד על רישום ההנחיות, הרעיונות שנשאבו מהתוצרים, ואיזה שימוש נעשה בהם.
- יש לבחון את המידע באופן ביקורתי ולהצליבו עם מקורות נוספים (לזיהוי הטיות והזיות…) להעריך להערכת המידע המתקבל ולגיבוש נקודות מבט ורעיונות עצמאיים.
מהימנות והטיות של תוצרי הבינה המלאכותית – הבינה המלאכותית אינה חסינה מפני טעויות. לעיתים היא מפיקה מידע לא מדויק, מוטה ואף שגוי. התשובות שמייצרת הבינה המלאכותית כתובות לרוב באופן רהוט, קולח ומשכנע, ובהיעדר אוריינות מידע קשה לזהות שגיאות/הטיות. חשוב לבחון את המידע באופן ביקורתי ולהצליב עם מקורות נוספים.
פרטיות וקניין רוחני – כלי הבינה המלאכותית עלולים לפגוע בפרטיות שלכם ושל משתמשים אחרים. חשוב להקדיש מחשבה נוספת לפני הזנת נתונים אישיים ומידע פרטי כאשר משתמשים בכלי הבינה המלאכותית.