AI כעזר להערכה

פיתוח כלי הערכה בעזרת AI

יצירת מחוון לבדיקת בחנים ומטלות באמצעות AI

מחוון מסייע להבהיר את הציפיות ולשפר את אחידות ההערכה. כדי לייעל את תהליך המשוב וההערכה, מחוון צריך להיות תואם למטרות הלמידה של קורס או מטלה. על מנת ליצור מחוון שימושי בהקשר לקורס, חשוב לציין את מטרות הלמידה של המטלה, ולשתף כמה שיותר מידע רלוונטי. חשוב גם לספק כמה שיותר פרטים על המבנה והפרמטרים של המחוון.
תהליך מומלץ:

  1. הגדרת מטרות הלמידה של המטלה.
  2. ניסוח קריטריונים לניקוד ולמשוב.
  3. שימוש בפרומפט ליצירת טבלה עם קריטריונים וערכי הערכה ("מצוין", "טוב", "מתקדם", "לא קיים").
  4. הפעלת מודל AI כ"בודק עבודות" המספק הערות ומשוב לפי המחוון.

דוגמה להנחיה (prompt): ״תוך שימוש בתוצרי הלמידה של הקורס ותיאור המטלה ששותפו קודם לכן, צרו מחוון בצורת טבלה לקורס ____, כאשר העמודה הראשונה היא רשימת הקריטריונים, והשורה הראשונה היא רצף של ערכי הערכה שכותרתם "מצוין", "טוב", "מתקדם" ו"לא קיים".״

 

 

יצירת בחנים באמצעות AI

  • בוחן לפי נושא: "צרו בוחן עם חמש שאלות רב-ברירה ושאלת תשובה קצרה אחת, כולל תשובות נכונות, להערכת הבנת הסטודנטים בנושא ___ ".
  • בוחן מבוסס על טקסט: "בעזרת הטקסט המצורף, צרו בוחן בן 5 שאלות רב-ברירה ומפתח תשובות, להערכת ההבנה בקורס בסטטיסטיקה."
  • בוחן לתרגול עצמי: צור בוחן תרגול המבוסס על תוכן הבוחן המצורף. בוחן התרגול צריך לכלול שאלות דומות ברמת הקושי ולכסות את אותם נושאים. הקפידו לספק את התשובות הנכונות לכל שאלה.

באמצעות גישה זו AI הופך לשותף פעיל בתהליך ההערכה, מסייע בבניית מטלות, במחוונים ובמתן משוב, תוך שמירה על ביקורתיות, יצירתיות ואותנטיות בלמידה.

בדיקת בחנים, מבחנים ומטלות באמצעות AI

ניתן ליצור בוט לבדיקת מטלות, בחנים או מבחנים אשר מזינים אליו את חומרי הקורס ומחווני בדיקה.

כמה דגשים חשובים לבדיקה –

  • חשוב להגביל את הבוט ולבקש ממנו לבדוק רק על פי חומרי הקורס שהזנו לו.
  • יש להימנע מלהזין פרטים אישיים של סטודנטים
  • חובה לבדוק את אופן הבדיקה של הבוט. ניתן לערוך פיילוט על כמות קטנה של מטלות, לבדוק את איכות ואמינות הבדיקה של הבוט ורק לאחר מכן לאפשר בדיקה נרחבת יותר. גם לאחר הבדיקה הנרחבת חובה לבדוק את אמינות ואיכות הבדיקה של הבוט לפני שמחזירים את המטלות, בחנים, מבחנים לסטודנטים.

בסיס לשיח על הערכה עם הסטודנטים

מומלץ לבדוק את השאלות של ההערכה בסיוע הבינה המלאכותית:

בדיקה מה בינה מלאכותית יכולה לעשות ומה לא, והערכה ביקורתית של איכות התוצאה. לדוגמה, שאילתא לכלי AI עם שאלה המיועדת לסטודנטים, ובקרה על התוצאה – האם התוצאה מושלמת וניתן להעתיק אותה ולהגיש, או שסטודנטים יידרשו לחשיבה ביקורתית. בהתאם לתוצאה לבצע התאמה של השאלות ולנהל דיון בכיתה על שימוש מושכל.