בינה מלאכותית יכול לשמש ככלי עזר להשלמת פעילויות למידה אינטראקטיביות בכיתות גדולות. הבינה המלאכותית מאפשרת הזדמנויות למידה מותאמות אישית, אינטראקטיביות ומהנות לכל הלומדים. לדוגמא:
- הנגשת תוכן מורכב – AI יכול לפשט נושאים טכניים ולהסבירם בדרכים שונות לפי רמות הבנה שונות. לדוגמה ChatGPT יכול להסביר עקרונות בהנדסה/מדעים לסטודנט בשנה א’ וגם לסטודנט מתקדם.
- למידה מותאמת אישית (Personalized Learning)– מערכות AI יכולות לנתח את קצב ההתקדמות והביצועים של כל סטודנט ולהציע משימות, תרגילים וחומרי למידה מותאמים אישית. הן מאפשרות תמיכה גם לסטודנטים מתקשים וגם למתקדמים מהר יותר מהשאר.
- בדיקה אוטומטית והערכת מטלות – מערכות AI יכולות לבדוק תשובות פתוחות, לנתח קוד, ולהציע משוב ראשוני.
כלים מבוססי AI יכולים לספק לסטודנטים משוב מיידי על תרגולים ומבחנים, וכך להגביר את הלמידה העצמאית. - זיהוי מוקדם של סטודנטים בסיכון – ניתוח נתונים (Learning Analytics) מאפשר לאתר דפוסים שמעידים על ירידה בהישגים או על חוסר מעורבות, וכך לעזור למורים להתערב בזמן.
- תמיכה בשאלות ותשובות בזמן אמת – צ’אטבוטים מבוססי AI יכולים לספק מענה מהיר לשאלות פשוטות של סטודנטים, וכך להפחית את העומס מצוות ההוראה.
- חיסכון בזמן ניהולי – מערכות AI יכולות לנהל מטלות, לתזכר סטודנטים, לארגן קבוצות עבודה ולעקוב אחר נוכחות והתקדמות.
אתגרים וסוגיות שיש לשקול
- חששות אתיים ופרטיות – איסוף וניתוח מידע אישי של סטודנטים מחייב רגולציה קפדנית ושמירה על פרטיות.
- תלות בטכנולוגיה – שימוש יתר ב – AI עלול להפחית את הקשר האישי בין מרצה לסטודנט, קשר שחשוב במיוחד בכיתות גדולות.