שילוב אחראי של בינה מלאכותית: מדריך הרמזור

כשמשלבים טכנולוגיות חדשות ועוצמתיות כמו בינה מלאכותית (AI) בסביבות למידה, חשוב מאוד להגדיר כללים ברורים לשימוש אחראי, אתי ונכון מבחינה פדגוגית.

מטרת עמוד זה היא לסייע לאנשי ההוראה ביצירת מסגרת שתאפשר לסטודנטים לחשוב בצורה ביקורתית על מתי ואיך כדאי להשתמש בבינה מלאכותית בלימודים אקדמיים. מומלץ להעביר מסמך זה לסטודנטים או לשלב שקף המציג את הטבלה במצגת, כדי לעודד קבלת החלטות מושכלת במהלך הלמידה. כאן תמצאו ריכוז הצעות להנחיות לסטודנטים.

<br />
<b>Warning</b>:  Undefined variable $section1_title in <b>/home/promoteach/public_html/wp-content/themes/promotech/parts/sections/content-section.php</b> on line <b>19</b><br />

אור ירוק

שימוש אפשרי:

  • שימוש אחראי בבינה מלאכותית שמסייע ללמידה מבלי להחליף חשיבה ביקורתית אישית או עבודה מקורית
  • שימוש שקוף בבינה מלאכותית לתקשורת או תכנון
  • שיתוף פעולה לשיפור ניסוח ושפה

סיבות לשימוש:

  • מחזק למידה עצמאית ומסייע להפנים ידע מבלי להחליף מאמץ אישי
  • מעודד חדשנות ואחריות תוך שמירה על יושרה אקדמית ושקיפות

דוגמה בהקשר:

  • שימוש להסבר מנגנוני תגובה לפני המעבדה
  • בקשת הסברים ודימויים למונחים
  • שימוש בעוזר AI לבדיקת שגיאות תחביר מינוריות בקוד שכתבתם באופן עצמאי, או להצעת שמות משתנים יעילים יותר
  • שימוש בכלי AI לבניית לוח זמנים לפרויקט או טיוטת מייל למנחה
  • שימוש בכלי בינה מלאכותית לשיפור הדקדוק והשטף בעבודה בספרות לפני ההגשה

אור צהוב

שימוש זהיר או חשוד:

  • יישומים שבהם האמינות, המקוריות או הפוטנציאל לשחיקת מיומנויות אינם ברורים
  • דורשים הנחיית מרצה ואימות זהיר של הפלט
  • שימוש יצירתי או פרשני שבו גבולות האחריות והבעלות האינטלקטואלית אינם ברורים
  • שימוש שעלול לכלול טעויות או הטיות ודורש הערכה ביקורתית.
  • עזרה ראשונית בכתיבה שעלולה ליצור תלות יתר

סיבות:

  • קיים סיכון של הפחתת עומס קוגניטיבי, שבו הסתמכות על הכלי מונעת פיתוח מיומנויות יסוד (כגון חשיבה ביקורתית, כתיבה מקורית).

דוגמאות בהקשר:

  • בקשת הסבר מ-AI על מנגנון תגובה כימית מורכב לצורך למידה עצמית ראשונית
  • שימוש במחולל תמונות AI ליצירת קונספטים ראשוניים של לוחות השראה
  • בקשה מ-AI לפרש תוצאות ניסוי
  • יצירת פתרונות קוד ראשוניים בעזרת בינה מלאכותית בתרגיל מבני נתונים

אור אדום

שימוש אסור או לא אתי:

  • יישומים שמפרים את מדיניות היושרה האקדמית של הטכניון, או מערערים באופן יסודי את תהליך הלמידה
  • שימוש לא תקין או אסור המחליף את העבודה האינטלקטואלית האישית
  • שימוש בכלים אסורים לשם יתרון בלתי הוגן

סיבות:

  • מהווה התנהגות פסולה אקדמית (גניבת דעת או ביום נתונים), מרמה את הסטודנט בכך שמונעת ממנו השכלה ומבטלת את תהליך ההערכה
  • שימוש כזה פוגע ביושרה האקדמית ומהווה עבירה משמעתית

דוגמאות בהקשר:

  • הגשת חיבור, דו"ח מעבדה, מחקר מקרה או מטלה מדורגת אחרת שנכתבה או נוצרה באופן מהותי על ידי כלי AI כעבודה מקורית שלכם.
  • שימוש בכלי AI ליצירת נתונים גולמיים, תוצאות ניסוי פיקטיביות, או פרשנויות מטעות כדי לתמוך בהשערה בפרויקט או מטלה.
  • שימוש בבינה מלאכותית למענה על בחני אונליין

שאלות אפשריות לקיום דיון בכיתה

  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמה מהקורס שלנו שנמצאת באזור הצהוב? מה יהפוך אותה לירוקה?
  • אילו נזקים עלולים להתרחש כאשר שימוש עובר מצהוב לאדום?
  • כיצד שקיפות (כגון ציון או גילוי שימוש בבינה מלאכותית) עשויה לשנות את סיווג המקרה?

 

עודדו את הסטודנטים להתאים את המסגרת הזו לקורסים או פרויקטים שלהם, אפשרו להם ליצור יחד דוגמאות נוספות מתחומם. זה מעודד בעלות, אוריינות אתית וחשיבה ביקורתית.