בשל המצב הביטחוני המתמשך, ריכזנו עבורכם מגוון אפשרויות להערכה חלופית, במידה ותרצו לשקול חלופות להבחנות הפרונטאלית. מטרת הכלים המפורטים מטה היא לאפשר הערכה משמעותית של יכולות הסטודנטים ומשוב משמעותי.
בשל המצב הביטחוני המתמשך, ריכזנו עבורכם מגוון אפשרויות להערכה חלופית, במידה ותרצו לשקול חלופות להבחנות הפרונטאלית. מטרת הכלים המפורטים מטה היא לאפשר הערכה משמעותית של יכולות הסטודנטים ומשוב משמעותי.
| כלי הערכה | תיאור | יתרונות | אתגרים/המלצות |
| בחן בית | הבחן ייתן משוב עצמי לסטודנטים ויכין אותם למה שמצופה להם במבחן הסופי. | הזדמנות לסטודנטים להתמודד באופן עצמאי עם שאלות מבחן מלאות. | תוצאות הבחן ייתנו לצוות הקורס משוב על מצב הלמידה ונקודות הדורשות חיזוק. |
| עבודת בית חלופית | עבודת בית שיכולה להיות מבוססת על שאלון מבחן, עם אפשרות להוסיף מרכיבים כגון חקר מקרה, או משימה יצירתית (למשל, חיבור בעיה מקורית והצעת פתרונות) | מאפשרת לצוות ההוראה לשלב משימות שדורשות גמישות ויצירתיות מהסטודנטים. | אתגר בבדיקה ומשוב של העבודה; מומלץ לבנות מחוון שיאפשר משוב אפקטיבי והוגן. |
| שילוב משימות הערכה בתרגול/הרצאה | ניתן לשקול להקדיש זמן למשימות למידה פעילות בתרגולים או הרצאות מקוונות, עליהן יקבלו הסטודנטים משוב וציון שיהווה חלק מהציון הכולל. | ניתן לשלב שאלת מבחן אותה יפתרו הסטודנטים בבודדים או קבוצות ויגישו לבדיקה. | גוזלת זמן מהשיעור ועשויה לבוא על חשבון הקניית תוכן. |
| כלי הערכה | תיאור | יתרונות | אתגרים/המלצות |
| פרויקט | מאפשר ליישם את הידע והמיומנויות שנלמדו בקורס ליצירת תוצר כגון: פתרון בעיה, אבטיפוס למוצר, ניתוח דאטה, קוד ועוד | מעודד למידה פעילה; ומסייע בתרגול מיומנויות של פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית והעמקה בתוכן.
|
בנסיבות חירום מומלץ לאפשר לסטודנטים לעבוד בצוותים (מאפשר תמיכה הדדית), לפרק את הפרויקט לאבני דרך ולתת הנחיות ברורות ומפורטות. חשוב גם להגדיר באופן בהיר את הקריטריונים להערכה הן עבור הסטודנטים והן עבור צוות ההוראה. |
| חקר מקרה | הסטודנטים מקבלים תיאור מקרה ומנתחים אותו בעזרת התיאוריות והמושגים, המודלים המתמטיים והכלים שנלמדו בקורס. | מאפשר להעריך יישום החומר הנלמד על בעיות מהעולם האמיתי ומעורר עניין וצורך להפעיל מיומנויות חשיבה מסדר גבוהה: חשיבה ביקורתית, ניתוח ואינטגרציה של ידע. | האתגר הוא לבנות מקרה עשיר, אקטואלי ומעורר עניין שיאתגר את הסטודנטים להעמיק בתכני הקורס ולהרחיב מעבר לנלמד. ניתן להיעזר ב – AI על מנת ליצור מקרים מתאימים. |
| משימת למידה המשלבת AI | הסטודנטים מתבקשים לפתור בעיה/לכתוב קוד/לחקור נושא על בסיס הידע והמיומנויות שלמדו בקורס תוך שימוש בכלי AI. המשימה כוללת ניתוח וחשיבה ביקורתית על התוצר שהתקבל מכלי ה-AI. | מעודד שימוש מיטבי בכלי AI , חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית. ניתן גם להשוות תוצאות מכלים שונים וכך להעמיק את ההכרות עם מגוון הכלים. | קריטריונים להערכה יכללו מידת ההעמקה, שימוש נכון במושגים ועקרונות שנלמדו ויכולת עבודה אפקטיבית עם הכלי (למשל, שימוש בפרומפטים שידייקו את התוצר). |
| כלים | תיאור | יתרונות |
| הגנה בעל-פה על בחן/עבודה | בחן-משלים בעל-פה לאחר הגשת בחן או עבודה, עם שאלות שרק מי שעשה את העבודה באופן עצמאי ידע לענות עליהן. | ניתן לבצע באופן מדגמי בקורס עם משתתפים רבים ו/או צוות הוראה מצומצם.
עשוי לקדם באופן משמעותי את העבודה העצמאית. תוצאות הבחן המשלים בעל-פה יכולות לקבל רכיב בציון או לשמש כתנאי בינארי (עבר/לא-עבר) לשקלול הציון. |
| בחן קצר במודל כפעילות משלימה לעבודה/בחן בית | בחן קצר במודל הכולל שאלות הבנה המבוססות על העבודה/בחן, שיהוו אינדיקציה שסטודנט אכן פתר עצמאית והבין מה עשה. | ניתן לתזמן סמוך למועד ההגשה ולכלול שאלות שנבדקות אוטומטית. ייתן משוב מהיר לצוות ההוראה על מצב הלמידה ויאפשר לתכנן באופן מושכל את המשך ההוראה.
הבוחן יכול להיות זמין לזמן מוגבל ולערבל שאלות מתוך מאגר באופן אקראי. הבוחן יכול להתקיים גם בזמן הרצאה/ תרגול. |
| חתימה על הצהרת עבודה עצמאית | נוסח ההצהרה מבהיר לסטודנטים כיצד ובאילו תנאים מצופה שהם יעשו את העבודה בבית. | עצם החתימה על ההצהרה גורמת לרוב הסטודנטים לעמוד בה במידה רבה. |
| מתן משוב על תהליך עבודה ולא על התוצאה הסופית | משוב יינתן על רפלקציה עצמית בה יתבקשו להסביר ולנמק את אופן הפתרון ושיקולים מדעיים/הנדסיים/מתמטיים. | לרפלקציה כזו תפקיד משמעותי בקידום הלמידה. ניתן לשלב רפלקציה עצמית עם הגנה בעל-פה. |
| משוב על מרכיב מקורי ויצירתי שהסטודנטים יוצרים | למשל סעיף נוסף מקורי לבעיה נתונה, כתיבת קטע קוד, ייצוג בעיה בדרך שונה. | בציון מומלץ לתת דגש על המרכיב היצירתי ועל מקוריות. |
| שילוב שאלות ממשימות הערכה במבחן הפורמלי | שילוב שאלות שהסטודנטים פתרו במהלך הסמסטר במבחן המסכם. | יתמרצו סטודנטים לפתור באופן עצמאי וישקפו הבנה. |