אסטרטגיות הערכה בעידן ה – AI

כלי הבינה המלאכותית מאפשרים למרצים ולעוזרי הוראה לבחון מחדש את אופן ההערכה בקורסים, ולסטודנטים להתמודד עם משימות ברמות מורכבות וחשיבה גבוהות יותר. שילוב AI בתהליכי הערכה מזמן מעבר מהערכת ידע סטנדרטית להערכה שמדגישה הבנה, יישום וחשיבה ביקורתית.

שינוי בתפיסת ההערכה

בינה מלאכותית מאפשרת מתן משוב תכוף ומעצב על עבודת הסטודנטים ומעודדת חשיבה מחודשת על דרכי הערכת ביצועים. המעבר כולל צמצום השימוש בבחנים ומאמרים סטנדרטיים ואימוץ שיטות הערכה חלופיות המשקפות יכולות מורכבות יותר, על מנת לצמצם שימוש ב – AI מומלץ שחלק מביצוע המטלות יתקיים בכיתה:

  • למידה מבוססת פרויקטים: הערכת פרויקטים מהעולם האמיתי הדורשים חשיבה ביקורתית, יצירתיות ושיתופי פעולה שה-AI אינו יכול לשחזר בקלות.
  • הערכה מתמשכת:  הערכת תהליך הלמידה כולו, השתתפות והתקדמות לאורך הסמסטר במקום מדידה חד-פעמית.
  • חשיבה ביקורתית על AI : קיום שיח עם הסטודנטים בכיתה, תוך מתן דוגמאות רלבנטיות לנושא הקורס ועידודם להעריך את אמינות המידע שמספקים כלים מבוססי AI, לזהות הטיות ואי-דיוקים ולהשוות בין תוצרים ומקורות.

 

עיצוב מטלות מותאמות לעידן ה AI

לפני הגשת מטלה, מומלץ לבדוק האם היא מתאימה לסביבת AI ולבצע התאמות. דוגמאות:

  • משימות מבוססות ביצוע, כגון: פרזנטציות, ראיונות, תצפיות שטח או סרטון קצר.
  • שימוש ב- AIלחקר מקדים, להצעת מבנה וניסוח אך הדגש הוא על הביצוע בפועל.

 

בדיקה ביקורתית של יכולות AI

לפני שימוש בשאלה או משימה, מומלץ להריץ אותה בכלי AI ולבחון:

  • האם התוצאה מושלמת וניתנת להעתקה, או דורשת חשיבה אנושית?
  • בהתאם, ניתן לבצע התאמות לשאלות או למבנה המטלה.