הנחיות להכנת טורים במבחני רב ברירה (אמריקאים)

החל מסמסטר אביב תשפ״ה, הכנת הטורים במבחני רב-ברירה תתבצע על ידי צוותי הקורסים. סריקה ובדיקה של המבחנים ימשיכו להתבצע במרכז לקידום הלמידה וההוראה לפי ההנחיות כאן. לייעוץ פדגוגי בנושא הערכה ניתן לפנות לד״ר גלית בוצר.

במסמך זה אנו מציעים קווים מנחים להכנת טורים במבחני רב ברירה. המטרה של יצירת טורים במבחני רב ברירה היא לצמצם את האפשרות להעתקות. ההמלצה של לימודי הסמכה בטכניון הינה להכין 3 טורים. לטובת כך, ניתן לשנות את סדר השאלות, סדר התשובות או שניהם. למיקום השאלות והתשובות עשויה להיות השפעה על ביצועי הנבחנים ובתוך כך – על מדדי הקושי והאבחנה של הפריטים במבחן.

אפשרות א: שינוי סדר שאלות המבחן בלבד

יתרונות והמלצות:

  • קלות יחסית של עריכת הטורים המקבילים.
  • שמירה על מבנה השאלה – מאפשרת לכלל הסטודנטים לקבל נוסח שאלה זהה.
  • הימנעות משינוי סדר התשובות חשובה במיוחד כאשר משתמשים בתשובות בסגנון "כל התשובות שלעיל נכונות", תשובות א+ג נכונות, או כאשר יש סדר לוגי בין התשובות, למשל סדרת ערכים עולה.
  • אם המבחן מכיל סוגים שונים של שאלות (למשל, שאלות ידע, שאלות הבנה, ושאלות יישום), מומלץ לשמור על קבוצות השאלות באותו הסדר בכל הגרסאות, אך לערבב את השאלות בתוך כל קבוצה.
  • אם מספר שאלות צריכות להופיע בסדר קבוע מאחר והן מופיעות בסדר לוגי מסוים ניתן למקם כל קבוצת השאלות במקומות שונים בכל אחד מהטורים.

הגשת מפתח תשובות: יש לשלוח לצוות המרכז לקידום הלמידה וההוראה את מפתח התשובות (תבנית מפתח תשובות שינוי סדר שאלות בלבד).

קבלת תוצאות: קובץ אקסל אחד עם תוצאות כלל הנבחנים בכל הטורים.

אפשרות ב: שינוי סדר התשובות בלבד

יתרונות והמלצות:

  • סדר שאלות קבוע מאפשר מבנה אחיד של המבחן לכלל הנבחנים.
  • שמירת רצף לוגי של נושאי השאלות, למשל מהקל אל הכבד או לפי רצף נושאי הקורס.
  • בעת שינוי סדר התשובות יש לשים לב למיקום התשובה הנכונה ופיזור על פני המבחן, למשל להימנע ממצב בו רוב התשובות הנכונות הן סעיף ג'.
  • חשוב לוודא כי שינוי סדר התשובות אינו פוגע בבהירות השאלה, למשל כאשר משתמשים בתשובות בסגנון "כל התשובות שלעיל נכונות", תשובות א+ג נכונות, או כאשר יש סדר לוגי בין התשובות.

הגשת מפתח תשובות: יש לשלוח לצוות המרכז לקידום הלמידה וההוראה מפתח תשובות לכל אחד מהטורים (תבנית מפתח תשובות שינוי סדר תשובות).

קבלת תוצאות: קובץ אקסל עם תוצאות הנבחנים, עבור כל טור בנפרד.

אפשרות ג: שינוי סדר השאלות וסדר התשובות

יתרונות והמלצות:

  • שונות גדולה בין טורי המבחן וצמצום אופטימלי של האפשרות להעתקה.
  • נדרשת תשומת לב רבה והקפדה על מספור נכון של השאלות והסעיפים.
  • בשינוי סדר השאלות יש לקחת בחשבון התאמה לרצף הלוגי של המבחן ושאלות הדורשות סדר קבוע.
  • בשינוי סדר התשובות יש לקחת בחשבון את מבנה התשובה.

הגשת מפתח תשובות: יש לשלוח לצוות המרכז לקידום הלמידה וההוראה מפתח תשובות לכל אחד מהטורים (תבנית מפתח תשובות שינוי סדר שאלות ותשובות).

קבלת תוצאות: קובץ אקסל עם תוצאות הנבחנים, עבור כל טור בנפרד.