הערכת למידה היא תהליך משמעותי עבור הלומדים. חשיבותה נוגעת לחווית הלמידה האישית של כל אחד מהם, כאשר הציון נתפס כמשקף את תוצאות הלמידה ורמת הידע, והיא בעלת השפעה על עתידם הלימודי והמקצועי. עבור צוותי ההוראה, תהליכי הערכה מספקים תמונת מצב על הידע והמיומנויות של הסטודנטים בקורס. לכן, תהליכים אלה מהווים גורם משמעותי המשפיע על עיצוב הקורס, אופן ודרכי ההוראה בהם ישתמשו.
העקרונות מטה נועדו לסייע ביצירת תהליכי הערכה מהימנים, שוקפים והוגנים, המאפשרים לאמוד את כישורי הלומדים, הרכב המיומנויות ורמת השליטה בידע. אנו ממליצים לשתף בתהליך יצירת כלי ההערכה (בחינות, מטלות וכו') את כל צוות ההוראה בקורס וכן, במידת האפשר עמיתים נוספים מהתחום. כמו כן, אתם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ וסיוע ביישום העקרונות ובחירת שיטות הערכה מתאימות.
התהליך מורכב מהשלבים הבאים:
שלב 1: עקרונות כלליים וכתיבת הבחינה
שלב 2: מהלך הבחינה ולאחריה
תיעוד הבחינה והבדיקה
שלב | עקרון | פעולה |
בזמן הבחינה | אירועים חריגים | האם הייתה הארכת זמן? אם הייתה, בכמה? מדוע ניתנה? |
האם התגלתה טעות או הודיעו לסטודנטים/ות על תיקון בעת הבחינה? | ||
האם סטודנטים/ות שאלו שאלות שמעידות על קושי כלשהו בניסוח הבחינה? | ||
האם היו אירועים חריגים אחרים בעת המבחן? פרטו | ||
לאחר הבחינה | פיזור ציונים | מה היה ממוצע הבחינה? |
האם הממוצע תאם לציפיות? | ||
מה היה פיזור הציונים (סטיית תקן כפי שמופיעה בupgrade-)? | ||
האם ציוני הבחינה תואמים את הציפיות שלכם מבחינת זיהוי סטודנטים טובים או מתקשים? | ||
מה אחוז הנכשלים? כיצד זה מתיישב עם הציפיות ועם ניסיון שנים עברו? | ||
בדיקת הבחינה | האם ניקוד הבדיקה שונה לעומת הניקוד שהוגדר מראש? כיצד ומדוע? | |
האם ניתן פקטור, ואם כן, כיצד? | ||
האם נערכה השוואה ביו הבודקים השונים? האם הייתה הסכמה ביניהם? | ||
כיצד התחלקה הבדיקה בין הבודקים השונים? | ||
ערעורים | רבים/מעטים/בודדים – כיצד טופלו? | |
נושאי הבחינה והמבנה | האם היו נושאים שהתגלו כקשים יותר או פחות מהצפוי? מדוע? | |
האם היו שאלות שהתשובות להן היו שונות מהצפוי? מדוע? |
שלב | |
לקורס | האם ישנן מסקנות מהבחינה לגבי אופן ניהול הקורס בפעם הבאה?
למשל, האם ניתן ללמוד מתוך טעויות מסוימות שעשו הסטודנטים/ות? |
לבחינה | מה המסקנות לגבי תוכן הבחינה? |
מה המסקנות לגבי סוג השאלות ומבנה הבחינה? | |
מה המסקנות לגבי מהלך הבחינה? | |
מה המסקנות לגבי ההכנות לבחינה (אדמיניסטרציה, תקשורת עם סטודנטים)? | |
מה המסקנות לגבי תהליך בדיקת הבחינה? | |
סיכום | מה עבד טוב? לדוגמה, באילו סוגים של שאלות תרצו להשתמש שוב? |
מה עבד לא טוב? מה כדאי לשנות לקראת הפעם הבאה, בתהליך כתיבת הבחינה או בתוכנה? |
בסיום תהליך ההערכה ניתן להעביר שאלון לסטודנטים לטובת איסוף מידע והסקת מסקנות.
לנוחיותכם, ניתן להוריד את הטבלאות בקובץ וורד כאן.
נשמח למשוב מכם, האם הכלי היה שימושי? כיצד הייתם משפרים אותו?
הרשמה לביצוע הקלטות באולפן צילום עצמי Lightboard
הרשמה לביצוע הקלטות באולפן צילום עצמי Lightboard
"*" אינדוקטור שדות חובה