לפני סמסטר חדש, עם סיום בדיקת המבחנים, ניתן להתפנות להשקעה בהוראה. במה כדאי להשקיע? אנחנו פה כדי לתת לכם מספר רעיונות והמלצות.
רפלקציה על הסמסטר או השנה החולפת
רפלקציה היא שריר חשיבתי שחשוב לאמן, הן אצלנו והן אצל הסטודנטים, במיוחד בעידן של בינה מלאכותית. כדאי לשלב הזדמנויות לרפלקציה (שיקוף) כחלק אינטגרלי מן הלמידה בקורס ובסיום הסמסטר.
שיקוף בהיבטים של הוראה, למידה והערכה:
מה העביר היטב את תכני הלימוד והרגיש לכם נוח מבחינת הוראה?
מה הייתה מידת התיאום בין ההרצאות לתרגולים?
עד כמה המתרגלים הצליחו ללמד ולתרגל את הסטודנטים בתכנים הנדרשים?
לשאלון רפלקציה עצמית למרצה – לחצו כאן.
לשאלון רפלקציה קבוצתית – לחצו כאן.
תכנון ההוראה וההערכה לשנה הבאה
לאחר שערכנו רפלקציה נוכל להתחיל לתכנן את ההוראה שלנו לסמסטר או אפילו לשנה הבאה. זה מה שנקרא תהליך עיצוב קורס או עיצוב הוראה instructional או curriculum design. ישנם לא מעט מודלים לביצוע תהליך מעין זה. נפרט פה כמה עקרונות לפעולה:
- חשבו שוב או נסחו במקרה של קורס חדש על מטרות העל, הרעיונות הגדולים שסביבם מתארגנים התכנים של הקורס, עקרונות חשובים בתחום התוכן או אפילו מסר חינוכי שקשור לתחום המקצועי אותו אתם מלמדים
- התמקדו בתוצאות למידה ונסחו כמה תוצאות = ידע, מיומנויות, תפיסות, ערכים שתרצו שאיתם הסטודנטים ייצאו מהקורס. הרי לא יתכן שלפני ואחרי הקורס שתלמדו הסטודנטים יישארו בדיוק אותו הדבר. תבנית לניסוח ודוגמאות מקורסים רבים בטכניון ובאוניברסיטאות מובילות בעולם קיימות באתר שלנו.
בשלב זה תוכלו לפנות לתכנון הערכה או לתכנון פעילויות ההוראה וזאת בהלימה למטרות ולתוצאות הלמידה שניסחתם. בסוף תהליך התכנון כדאי לבצע, איך לא, רפלקציה ולהדק את התכנית, הפעילויות והתכנים. התוצרים הסופיים יכולים להיות סילבוס ותכנית קורס מפורטת עם מטרות, תוצאות למידה, מודולות או נושאי הוראה, שיטות הוראה, אופן הוראה (פרונטלי, סדנאי, דיגיטלי וכו') ושיטות הערכה.
לתהליך עיצוב הוראה יש המון יתרונות, הן לצוות ההוראה והן לסטודנטים. הוא דורש השקעה של זמן ומשאבים, ובהחלט ניתן בתור התחלה לבצע אותו על חלק מתוך הקורס – לדוגמא על הרצאות בלבד, על שיעור אחד , על הערכה מסכמת בלבד וכו'.
תמיד תוכלו לצרף אותנו לחשיבה משותפת.